Vanliga frågor

Allmänviktig information och frågor kunder ställer

  • Hur räknas egentligen fönster?

    Det som många oftast tror är att fönster är den glasdel man ser ut och in genom.

    Fönsterputsföretag, som jag, räknar däremot antal fönster utifrån antalet handtag. Om du exempelvis har ett fönster i sovrummet med två glasdelar och två handtag, räknar jag det som två fönster och inte som ett enda.
    Se bildexempel
    Fönster med fasta spröjs och panelrutor räknas per enskild glasskiva.
  • Gäller RUT-avdrag hos dig?

    Givetvis! Alla priser på hemsidan och i bokningssystemet inkluderar RUT-avdrag. Du behöver inte heller tänka på någonting, eftersom Frilans Finans, som jag fakturerar genom, sköter alltihop. Observera dock att detta endast gäller för privatpersoner som inte redan har förbrukat RUT/ROT-avdrag på 50 000 kr per år och att det inte gäller vid dödsbo.
  • På vilka höjder arbetar du?

    Jag arbetar på höjder upp till ca 6 meter. Utan stege eller stativ når jag ca 2 meter, medan jag når ca 3 meter med stege eller stativ. Med både stege och stativ når jag ca 6 meter. Observera att jag inte har någon licens för skylift och inte får arbeta på högre höjder eftersom jag jobbar ensam.
  • Vad gäller vid dåligt väder?

    Det beror väldigt mycket på situation, och hur du bor. Om du har bokat och något av följande uppstår, är det mycket enkelt att byta tid.

    • Vid minusgrader putsar jag inte alls. Om det är kallt ute på grund av vind och låga grader, och du bor i en bostad som kräver utomhusarbete, så flyttas normalt putsningen. Tyvärr är mina händer extremt känsliga för kyla, då jag har en kärlsjukdom som heter Raynauds syndrom.

    • Om du bor i en bostad där arbete kräver utomhusarbete beror det helt på hur mycket regn det handlar om. Om du vill ha putsning av delningsbara fönster som öppnas utåt, putsar jag dem inte ens om det bara duggar, detta för att skydda fönstren.

    • Om det är mycket vind vid putstillfället putsar jag inte, eftersom det kan orsaka skador på fönstren och i vissa fall även på mig själv.

    • Blir det riktigt varmt, runt 35+ grader, kan ett vanligt arbetspass behöva flyttas på. Har du en balkong eller altan som behöver putsas och som ligger i direkt solljus redan vid 25+ grader, kan jag neka det arbetet på plats eftersom det blir som att arbeta i en bastu. Tänk därför på vilken tid solen ligger på när du bokar tid.

  • Vem står för materialet?

    Jag står för allt material, och det tillkommer inga extra kostnader för detta.
  • Måste jag vara hemma?

    Absolut inte, jag är väldigt självgående. Skulle jag ha några frågor eller funderingar så kan jag ringa eller skicka ett SMS till dig.
  • Vad händer om någonting går sönder?

    Glas som går sönder eller spricker gäller ingen ersättning för, då det är kundens ansvar att se till att fönstren som ska putsas är i tillräckligt gott skick. Fönster som har synliga skador eller sprickor putsas inte alls.

    Skulle något gå sönder genom att jag mot all förmodan skulle råka välta någon prydnad eller liknande så ersätter jag det genom att köpa nytt i första hand, om inte skulle gå så har jag också ansvarsförsäkring via Frilans Finans.
  • Det är repor i glaset efter ditt besök!

    Utrustningen som jag använder åstadkommer inte repor i glas, då det är speciellt utformat för detta.
    Däremot så kan tidigare skador och repor dyka fram som varit där tidigare, men som du kanske inte sett då fönstren varit smutsiga.
  • Vilken kvalité kan jag förvänta mig?

    Kvalitet är mitt motto och vad jag brinner för. Är inte du nöjd så är inte jag nöjd.
    Därför kan du vara säker på att jag gör mitt absolut yttersta för att leverera bästa möjliga resultat.
  • Hur ofta ska man egentligen putsa sina fönster?

    Till stor del är det upp till hur du själv vill ha det, men det rekommenderas 2 gånger per år för att fönstren ska upprätthålla sin glans.
    Smuts som sitter för länge kan också vara svårare att få bort, och det kan istället bli dyrare för dig i längden då det kan krävas grövre medel för att få fönstren spegelklara igen.

    Nya fönster är dessutom ännu viktigare att putsa oftare, då dessa behöver "vänja in sig", lite som en högtalare.
  • Kan jag skapa en prenumeration/löpande bokningar?

    För tillfället är detta inte möjligt, men det kommer att dyka upp! Då jag är en perfektionist behöver jag vara säker på att alla uträkningar med tider och liknande stämmer, vilket endast tid kan avgöra. Det nya bokningssystemet släpptes dessutom under hösten 2022 och det behöver också testas ordentligt innan jag öppnar möjligheten för automatiska bokningar. Jag räknar med att det kan släppas tidigast hösten 2023, annars våren 2024.